کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

رسول اکرم صلی الله علیه و آله : آنها که باید از تحصیل دانش خودداری ورزند

 

 

 رسول اکرم صلی الله علیه و آله:  

 

کسى که دانش را براى دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فرا گیرد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که خود بزرگ بین‌‏تر شود. 

 

پیامبر خدا حضرت محمد صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: هر که دانش را براى خدا بیاموزد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که بیش از پیش، خود را حقیرتر بیند، با مردم افتاده‌‏تر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دین کوشاتر شود. 
چنین کسى از علم بهره‌‏مند مى‏‌شود. پس، باید آن را بیاموزد. 


امّا کسى که دانش را براى دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فرا گیرد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که خود بزرگ بین‌‏تر شود و بر مردم بیشتر بزرگى فروشد و از خدا بیشتر غافل شود و از دین بیشتر فاصله گیرد.
چنین کسى از دانش سود نمى‏‌برد؛ بنابراین، باید (از تحصیل دانش) خوددارى ورزد و علیه خود حجّت و پشیمانى و رسوایى در روز قیامت فراهم نیاورد.

متن حدیث:

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: مَن طَلَبَ العِلمَ للّه‏ِ لَم یُصِبْ مِنهُ بابا إلاّ ازدادَ بهِ فی نَفسِهِ ذُلاًّ ، وفی النّاسِ تَواضُعا ، وللّه‏ِ خَوفا ، وفی الدِّینِ اجتِهادا ، وذلکَ الّذی یَنتَفِعُ بِالعِلمِ فَلیَتَعَلَّمْهُ ، ومَن طَلَبَ العِلمَ لِلدّنیا والمَنزِلَةِ عِندَ النّاسِ والحَظوَةِ عِندَ السُّلطانِ لَم یُصِبْ مِنهُ بابا إلاّ ازدادَ فی نَفسِهِ عَظَمَةً ، وعَلى النّاسِ استِطالَةً ، وبِاللّه اغتِرارا ، ومِنَ الدِّینِ جَفاءً ، فذلکَ الّذی لا یَنتَفِعُ بِالعِلمِ ، فَلْیَکُفَّ وَلُیمسِکْ عَنِ الحُجَّةِ عَلى نَفسِهِ ، والنَّدامَةِ والخِزیِ یَومَ القِیامَةِ.


«روضه الواعظین،ص 16-منتخب میزان الحکمه،ص400»

نظرات 1 + ارسال نظر
پ شنبه 28 دی 1392 ساعت 13:26

بسیار عالیی............!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد