کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

آیا توسل به اهل بیت شرک است؟

 

وهابی ها توسل به اهل بیت(علیهم السلام)( را از مصادیق شرک می داند. البته اولین بار ابن تیمیّه در قرن ۷ یا ۸ این بحث را مطرحکرد و بعد محمد بن عبدالوهاب این شبهه را توسعه داد. در سال های اخیر، وهابی ها این شبهه را بیشتر مطرح کردند.

 

می گویند: «توحید در عبادت این است که فقط خدا پرستیده شود و کسی که به غیر خدا توسل کند، گرفتار شرک

در عبادت شده است »

 

پاسخ ها: 

  1.  توسل، عبادت نیست.

 

تعریف عبادت :

 حقیقت عبادت ، عبارت است از خضوع و خشوع دربرابر حقیقتی به قصد اینکه اله، رب، خالق ومستقل است؛ اما اگر کسی توسل به کسی پیدا کند و از او کمک بگیرد، اما نه به قصد اینکه او مستقل و خالق و رب است، بلکه به عنوان یک واسطه از او استفاده کند، این شرک نیست. مثلاً پیرمردی که می خواهد از جایش بلند شود، از عصا استفاده می کند یا سخنران از میکروفون استفاده می کند تا صدایش به مخاطب برسد. لذا این نوع بهره وری از واسط هها را شرک نمی گویند .

 توسل به غیر خدا همیشه شرک نیست. اگر کسی توسل به غیر خدا، به قصد رب و اله بودنش یا مستقل بودنش، داشته باشد، این چنین توسلی شرک است و ما نسبت به اهل بیت «علیهم السلام »

چنین دیدگاهی نداریم.

 

  1. ائمه واسطة فیض اله هستند و خود خداوند سبحان فرموده است: «وَ لِلهِ لاَسماءُ الحُسنی

فَادعُوهُ بِها »؛ من اسماء حُسنائی دارم، مرا با اسماء حُسنی بخوانید. ائمه فرمودند: «وَالله نَحنُ اَسماءُ الحُسنی » و

ای نها واسطه هستند.

           3.  قرآن : «ِاستَعینُو بِالصَّبرِ وَ الصَّلاه » به صبر و صلاه استعانت پیدا کردن. آیا استعانت از نماز و صبر شرک است؟ توسل و شفاعت وسایلی هستند که ما را به خدای سبحان و فیض الهی نزدیک می کنند.


           4. در قران زمانی که به داستان حضرت یوسف اشاره می کند، این را نقل می کند که براداران یوسف از پدر خواستند برایشان دعا کند تا خداوند آنها را ببخشد. اگر این توسل شرک است پس چرا در قرآن پس از این نقل چنین عملی مذمت نشده بلکه در ادامه بیان شده که حضرت یعقوب نیز برای آنها دعا کرد؟

 

  1. پیامبر اسلام «صلی الله علیه واله »  فرموده اند هر موقع دعا می خوانید به خدا بگویید

بجاه محمد و آل محمد «صلوات الله علیهم اجمعین ». 


نظرات 9 + ارسال نظر
علی خطیب زاده دوشنبه 20 مهر 1394 ساعت 21:32

1- ایه 37 سوره بقره :دلیل قبولی توبه ادم استفاده از اهل کسا
2-ایه 64 سوره نسا: هرگاه گنهکاران نزد پیامبر امدند برای طلب استغفار ، پیامبر برای انها طلب امرزش می کرد
3- ایه 35 سوره مائده : برای تقرب به خداوند به دنبال وسیله باشید
4- ایه 34 سوره اعراف : درخواست بنی اسرائیل از موسی برای رفع بلا
5- ایه 57 سوره اسرا: وسیله ای برای تقرب به خداوند
6-ایه 3 سوره زمر:وسیله برای تقرب به خدا
7- شفا یافتن مرد نابینا بوسیله پیامبر(جامع الصحیح ترمذی )
8- امدن و قطع شدن باران توسط پیامبر (صحیح بخاری ج1 ص 344-346)
و.....

فهیمه حسینی فخر سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 01:18

برای پاسخ به این شبهه می توان این اشکال را به وهابیت وارد کرد که خود آنها برای تقرب به خداوند به عبادات و اعمال صالح خود متوسل می شوند پس چگونه توسل به افراد پاک و صالح خداوند برای تقرب به او شرک و کفر محسوب می شود؟!!!!!

خ.بازاری سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 19:14

ائمه بهترین بندگان نزد خداوند هستند در پیشگاه خدا آبرو دارند به همین دلیل ما آنها را واسطه قرار میدهیم نه به جای خدا.
یک سوال :این وهابیون وقتی بیمار میشوند به پزشک مراجعه نمیکنند چون مشرک میشوند؟ پس این ادعای آنها باطل است.

خ درمانی سه‌شنبه 21 مهر 1394 ساعت 22:48

1- هر دعا و دعوت و استمداد از غیر خدا شرک است ولی باید توجه داشت که شرک در صورتی است که به عنوان الوهیت کسی دیگر را بخواند.
شما دعای توسل را ملاحظه کنید اوّل آن اللهم و آخر آن کلمه الله است و در همه جملاتش نسبت به خدا به چشم می خورد: توسلت بکم إلی الله و استشفعت بکم إلی الله فاشفعوا لی عند الله و استنقذونی من ذنوبی عند الله فإنکم وسیلتی إلی الله بحارالانوار، ج 99، ص 249. اگر شما سیری در آداب زیارت بکنید می بینید سراسر تکبیر و تمجید خدا و ائمه جزء عباد صالح و بندگان مطیع و خالص که آبرومند درگاه او هستند مسئله دیگری ندارند.
2- با توجه به آیات زیر امامان واسطه فیض الهی هستند و ما امامان را واسطه ای بین خودمان و خدا قرار میدهیم نه اینکه خواسته هایمان را از خود امامان بخواهیم.
الف) یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! تقوا و پرهیزکاری پیشه کنید و وسیله‏ای برای تقرب به خدا انتخاب نمایید، مائده-35
ب) لاَّ تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِی لَهُ قَوْلاً»«در آن روز شفاعت هیچ کس سودی نمی‏دهد، مگر کسانی که خداوند رحمان به آنها اجازه شفاعت داده، و از گفتار آنها (در این زمینه) راضی است‏ طه- 109
ج)با توجه به آیه 97و 98 سوره یوسف (ع) میبینیم که فرزندان حضرت یعقوب، ایشان را واسطه ای برای آمرزش گناهانشان از طرف خدا قرار داده اند.
گفتند: (پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، که ما خطاکار بودیم!) ( 97 ) گفت: (بزودی برای شما از پروردگارم آمرزش میطلبم، که او آمرزنده و مهربان است!) ( 98 )

z22 چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 08:06

شیعیان می گویند که پیامبر و اهل بیت پیامبر نیز در رفع حوائج انسان وسیله الهی هستند، از این جهت رجوع به آنها همانند رجوع به آب زلال برای رفع تشنگی است، لذا امام علی (ع) در حکمت 361در نهج البلاغه می فرماید: هرگاه از خدای سبحان در خواستی داری، ابتدا بر پیامبر اسلام درود بفرست، سپس حاجت خود را از خدا بخواه. از پیامبر و اهل بیت خواستن یعنی از طریق این مسیر از خدا طلب کردن ، لذا دعاهای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه همگی بر صلوات بر محمد و آل محمد است.

حسین خیاط چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 09:58

به نام خدا
باسلام
هیچ اختلافى بین مسلمین در مشروعیّت توسّل إلى الله بالأعمال الصّالحة نیست، یعنى انسان به وسیله اعمال صالح تقرّب إلى الله بجوید.وهّابیان تصریح مى‌‏کنند توسّل إلى الله با اعمال صالحه اشکالى ندارد، ولى توسّل به اولیاء الله جایز نیست.ومسلمانان را متهم به شرک میکنند.
یکی از ارکان عبادت غیر خدا و شرک ، اعتقاد به ربوبیت استقلالی غیر خداوند است ، در حالی که شیعیان احترام و خضوعی که در برابر پیامبران و امامان دارند ، به این عنوان است که آنها بندگان خوب خدا و اولیای الهی هستند و برای آنها ، جدا از ربوبیت و اراده الهی ، هیچ جایگاهی را قبول ندارند. بر این اساس ، حقیقت شرک آن است که کسی را همتای خدا و همتراز او در خالقیت ، مالکیت ، ربوبیت و عبادت بدانیم ، ولی اگر بگوییم: حضرت عیسی (ع) ، بیماران غیر علاج را به اذن خدا شفا می داد و مردگان را به اذن خدا زنده می کرد و با علمی که از ناحیه خدا کسب کرده بود ، از مسائل پنهانی و غیب خبر می داد، نه به راه شرک رفته ایم و نه سخنی بیهوده گفته ایم.(آیه 49سوره آل عمران وآیه 110سوره مائده)، بنابراین ، اگر از پیامبر(ص) و بعضی از بندگان صالح خدا ، همچون اهل بیت(علیهم السلام) چنین اموری را به همین صورت ، یعنی به اذن خدا تقاضا کنیم، نه تنها شرک نیست، بلکه عین توحید است، زیرا شیعیان هرگز آنان را همتراز و هم ردیف و شریک و مستقل در تاثیر قرار نداده ایم، بلکه آنها را بندگانی سربه فرمان خداوند و مجری اوامر او دانسته ایم.
در توسل ما ائمه را واسطه قرار میدهیم واین شرک نیست زیراتأثیرگذارى آنها وابسته به اراده و قدرت الهى است. اسباب و واسطه ‏هاى فیض، همچنان که در اصل وجود و بقاى خویش، وابسته و قائم به او هستند، در فاعلیت و تأثیرگذارى نیز وابسته به اراده و قدرت خداوند مى‏باشند.

خ.خونسرد چهارشنبه 22 مهر 1394 ساعت 13:35

توسل به اهل بیت یعنی واسطه قراردادن بندگان خاص ومخلص بین خودوپروردگار عالم چون ما گناهان واشتباهاتمان را پرده وحجابی بین خود وپروردگارمان میدانیم وشرمگین هستیم ومیخواهیم به واسطه ائمه به خداوند تقرب میجوییم وازانهاطلب شفاعت داریم

خ.ز.خسروی دوشنبه 4 آبان 1394 ساعت 12:17

به نام خدا
با سلام .این شبهه از شبهات جدی افرادی است که با عنوان وهابیون در سرزمین عربستان علیه بسیاری از اصول مسلمه ی اسلامی فعالیت می کنند.شبهه ی وارده این است که ان ها مدعی هستند که توحید در عبادت یعنی اینکه فقط خدا را عبادت کنیم .توسل عبادت غیر خدا است .لذا توسل عملی شرک امیز است .پس شیعیان که به اهل بیت سلام ا... علیها متوسل می شوند مشرک هستند.
پاسخ:1.توسل به حکم عقل شرک نیست:اصولا توسل چیزی غیر از عبادت است .عقلا تساوی توسل و عبادت باطل است با بطلان این تساوی نتیجه می گیریم که توسل شرک نیست.
2.توسل در ایینه ی قران : سوره ی نساء ایه ی64 و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاووک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما.یعنی اگر ان ها هنگامی که به خویش ستم کردند و مرتکب گناهی شدند به سراغ تو می امدند و از خداوند طلب عفو و بخشش می کردند و تو نیز برای ان ها طلب عفو می کردی خدا را توبه پذیر و رحیم می یافتند.
از دیگر ایاتی که دال بر ان است که توسل نه تنها شرک نیست بلکه جایز است و حتی امری است که مورد توصیه واقع شده..سوره ی منافقین ایه ی 5.سوره ی یوسف ایات 97و98.و دیگر ایات قران کریم که از ذکر ان می گذریم.پس روشن می شود که منظور از توسل این نیست که کسی حاجت خود را از پیامبران یا امامان بخواهد و ان ها را مستقل از خداوند بداند بلکه منظور این است که به مقام اهل بیت در پیشگاه خداوند متوسل می شود این در حقیقت توجه به خداست چرا که احترام به پیامبران و ائمه ی معصومین به خاطر این است که فرستاده ی خدا بوده و در راه او قدم برداشته و لذا این گونه توسل شرک نیست در حالی که شرک این است که برای خدا شریکی در صفات و اعمال او قائل شویم.
3:توسل در اینه ی روایات: در منابع معتبر اهل سنت چنین امده :مردی نابینا نزد پیامبر(ص)امد و گفت از خداوند بخواهید تا مرا عافیت دهد و چشمان مرا شفا دهد رسول خدا فرمودند :اگر می خواهی دعا نمایم و اگر میل داری ان را به تاخیر بیندازم و این بهتر است.مرد نابینا عرض کرد:دعا بفرمایید رسول خدا فرمودندابتدا وضو بگیر و در وضو گرفتن دقت کن ان گاه دو رکعت نماز بگزار سپس این چنین دعا کن خداوندا من از تو درخواست میکنمو به وسیله ی محمد به تو روی می اورم .ای محمد من به وسیله ی تو در مورد نیازم به پروردگار خویش متوسل میشوم تا حاجت بگیرم .خداوندا او را شفیع من گردان ..ایا مرد نابینا که متوسل به حضرت رسول شده مشرک است ..ایا حضرت رسول نعوذ بالله مروج شرک هستند؟

حسن شبسیر یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 19:07

با توجه به اینکه اهل بیت فقط وسیله تقرب به خدایند درنتیجه درمسیر عبودیت اهل بیت ستایش نمی شوند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد