کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....
کتاب و فلسفه

کتاب و فلسفه

با این من مانده تا ابد ....

تسلیم به قضای الهی

  

  

 همراه استادم  قدم می زدیم که ایشان در جایی نشستند و مشغول خواندن چیزی شدند.احساس کردم ایشان مشغول فاتحه خوانی هستند و در عین حال قبری را هم آنجا نبود!   

 

 

از ایشان سؤال کردم: آیا قبر بزرگی در اینجاست که مشخص نیست و ما نمی دانیم؟ استاد با لبخندی گذشت. ما فهمیدیم استاد مایل به جواب گفتن نیست. 

 پس از این ماجرا، هفته بعد فرزند ایشان فوت کرد و در همانجا دفن گردید ! 

 

 

 آنچه نقل شد از زبان حاج میرزا عبدالله شالچی که از شاگردان  مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بود .اتفاق کوچکی که پیام بزرگی را در دل خود دارد و نشان از مقامی است که  آیه 131 سوره بقره اینگونه آنرا  توصیف می کند :

 

إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ.

یاد کن هنگامى که پروردگارش گفت اى ابراهیم تسلیم باش و او با همه وجود اعلام کرد من تسلیم پروردگار جهانیان شدم.

   

تسلیم ، اصطلاحی در عرفان و اخلاق  مأخوذ از سلام (از نامهای خداوند ) به معنای گردن نهادن ، راضی شدن است .تسلیم در اصطلاح ، اطاعت از امر خدا و اخلاص در توحید است .
 

 

حاج میرزا عبدالله شالچی از جمله افرادی است که از نزدیک ، بدون واسطه با مرحوم حاج میرزا جواد آقا در ارتباط بوده و از انفاس قدسی و پاک ایشان ره‏ توشه‏ هایی برگرفته است . او در یاد کرد استادش می‏ گوید : مرحوم استادم آیة‏ الله ملکی اجتهاد فکری و درونی داشت .  

اولین دستور ایشان این بود که انسان نباید معصیت کند ، گناه مانع سیر انسان است و در خوراک نباید آن قدر کوتاهی کند که ضعف پیدا نماید و نه آن مقدار افراط که سنگین شده ، حال عبادت نداشته باشد .

ایشان رابطه زیادی با شب خیزی و تهجد داشت . همچون طبیب ماهر روان و پزشک روح از حالات افراد جویا می‏ شد تا نکات لازم و مفید برای شروع حرکت و سیر به سوی حق را به آنها ارایه کند .

هرکس دستورهای ایشان را عمل می‏ کرد نتیجه می‏ دید و کارشان به جایی می‏ رسید که خدمت ایشان از حالات روحی خود صحبت می‏ کردند . 

و الان نیز مرقد ایشان در قبرستان شیخان قم ماوای دلسوختگان است .  


 

 
نظرات 1 + ارسال نظر
هادی پنج‌شنبه 15 اسفند 1392 ساعت 01:23

سلام
جالب بود..
خسته نباشید

سلام

ممنون از لطف جنابعالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد